سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

دوچرخه: داستان بی‌پایان سفر انسان به فضا با سفر یوری گاگارین آغاز شد. همان‌طور که در 32 شماره قبل خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی» سیروس برزو، کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه، برای شما گاه‌شمار سفر انسان را می‌نویسد.

18 اکتبر 1989

پنج کیهان نورد به نام‌‌های «دونالد ویلیامز»، «مایکل مککولی»، «شانون لوسید»، «فرانکلین چانگ دیاز» و «آلن بیکر» با «فضاپیمای آتلانتیس» راهی مدار زمین شدند. این گروه مأموریت داشتند ضمن انجام یک سری تحقیقات علمی، ماهواره ای به نام «گالیله» را از مخزن بار فضاپیما خارج و  راهی سیاره مشتری کنند. فضانوردان پس از انجام موفقیت آمیز این برنامه و سفر مداری 4 روز ‏ و 23 ساعت و39 دقیقه ای در23 اکتبر به زمین بازگشتند و در پایگاه هوایی ادواردز به زمین نشستند.

23 نوامبر 1989

«فضاپیمای دیسکاوری» برای انجام یک مأموریت نظامی، با پنج کیهان نورد به نام‌‌های «فردریک گئورگی»، «جان بلاها»، «مانلی کارتر»، «استوری ماسگریو» و «کاترین تورنتون» راهی مدار زمین شد. هدف از این پرتاب انجام تحقیقاتی در زمینه‌‌های نظامی و استقرار یک ماهواره جاسوسی در مدار بود که کیهان پیما با خود به فضا برده بود. دیسکاوری در 27 نوامبر در پایگاه هوایی ادواردز فرود آمد.

9 ژانویه 1990

«فضاپیمای کلمبیا» با پنج کیهان نورد به نام‌‌های «دانیل برندشتین»، «جیمز ودربی»، «بانی دانبار»، «مارشا آیوانز» و «دیوید لو» راهی فضا شد. طی مأموریتی که 10 روز و 21 ساعت به طول انجامید، فضانوردان توانستند ضمن آزمایش‌‌های پیش‌بینی شده، «مجموعه علمی ال.دی.ای.اف» را که چند سال قبل در مدار قرار داده شده بود، به زمین برگردانند. آنها همچنین یک ماهواره مخابرات نظامی به اسم سینکام 4-اف- 5 را در مدار قرار دادند.

11 فوریه 1990

«آناتولی سالاویف» و «الکساندر بالاندین» با «سایوز تی.ام-9» به فضا پرتاب شدند. سفینه آنها حدود دو روز بعد به «میر» پیوست. آنها ایستگاه مداری را از گروه قبلی تحویل گرفتند و حدود شش ماه در میر به‌سر بردند. در جریان این سفر که 179 روز ‏ و یک ساعت و 19 دقیقه طول کشید، کیهان نوردان به پژوهش‌‌های تولیدی- صنعتی پرداختند. سالاویف و بالاندین در روز‌‌های 16 و 26 ژوئیه، دو راه‌پیمایی به مدت 7 و 5/3 ساعت انجام دادند که طی آنها به رفع برخی اشکال‌‌های فنی مجتمع پرداختند. آنان پس از اتصال سایوز تی‌ام -10 مجتمع مداری را به ماناکف و استرکالف تحویل دادند و در 9 اوت به زمین بازگشتند.

کد خبر 96160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز